Monday 5 December 2011

LaPoRaN kHaS DaRi SeRi PeNtAs!

Assalamualaikum...salam sejahtera nye pon. adoi. agak lame x apdet belog ni. kesnya aku malas nak ingat paswed la. hahaha. ape kejadahnye. aku mmg malas sebenarnye. xde pape nak tulis baek diam. xde "kau ilhamku". hahaha. mlm ni ade ilham nak menulis, maka kedatangan ilham tu x harus dipersia-siakan begitu sahaje. ye kan? 

ilham yg bertitik tolak dari mukabuku itulah. disebabkan banyak post yg aku bace. baca group yg aku join. maka, aku terpanggil a.k.a dipanggil utk menulis a.k.a  menaip. ye kan? laptop. tentulah menaip. alkisahnya sejak akhir2 ini, aku selalu la pulok membace keluh kesah kwn2 yg berceghite tntg tekanan di tmpt kerja. OMG!!! ade yg kate keja x relate ngan stadi, ade yg tension sane tension sini, ade yg kate nak kuar dr tmpt keja, ade yg penat la, sakit kepala...adoi~ mcm2 la keluhannye. 

yes. aku menulis atas pandangan aku. mungkin ade yg bace, mungkin langsung x diambilkira. sedia maklum pengikut juga x seberapa bilangannya. tapi aku menaip juga. lebih kepada utk memperingatkan diri sendiri yg byk kurang dari lebihnya.

wahai sahabat, teman, rakan...syukurlah dgn nikmat kurniaan Tuhan. kerja itu ibadah. kalo dibuat dgn penuh ikhlas dan tekun, pahala di situ. x kira apa lapangan, apa bidang sekali pon. asalkan halal di sisi Tuhan. maka, kurangkan keluhan. anda mengeluh tntg kerja anda. pernah x anda fikir tentang insan2 laen yg masih tercari2 pekerjaan??? anda bekerja, sudah tentu anda akan dpt duit pd hujung bulan. kan??? haha... pernah x anda fikir tntg insan yg kais pagi mkn tgh hari, kais ptg mkn mlm??? pernah x???

anda bekerja, sudah tentu kehidupan anda lebih terjamin. pernah x anda pikir tntg insan2 laen yg bergelandangan di bawah2 jambatan, di tepi2 jalan. dalam sehari belum pasti berjumpa sesuap nasi. hujan panas siang x berteduh, gelap malam x bersuluh. hidup x tentu arah. dipandang hina. sedangkan kita? hampir sempurna segala. dari mknn, pakaian, tmpt tinggal dan segala bagai kemudahan yg ada.

aku bukan siapa2, aku menulis utk diri aku juga. lebih mengingatkan diri sendiri. syukur dgn apa yg ada. tp itu bkn bermakna kita berhenti berusaha. tp belajarlah utk bersederhana. kalau kita xde kasut, org lain xde kaki. kalau kite xde cincin, org laen xde jari. kalau kita xde harta, org laen bertarung nyawa dlm kehidupannya. kalau kite xde kekasih, org laen lebih tersisih. kalau hari ini sudah terlalu sempurna, maka esok x perlulah mentari menjelma. 

yg baek itu dr Sang Pencipta, yg buruk itu dr aku, seorang hamba. aku cuma menulis pesan utk seorang insan bergelar teman. tanda kasih dan cinta aku pada kalian. andai aku salah, ingat2kan. andai aku lemah, doa2kan, andai aku jatuh, hulurkan tgn, dan andai aku pegi, maka alfatihah lah aku harapkan dari kamu, seorang teman.
~selamatmalam~
harap maaf.
entri ini kelihatan spt esei SPM.


No comments:

Post a Comment