Friday 15 July 2011

*** sUdokU ***

heyya...salam jumaat...baru ade idea nak update blog!
arini aku nak kongsi sket pasai hobi aku...
maen 
SUDOKU
haaa...aku rase sesape yg penah maen mende alah ni tau la...
mesti ramai nye yg tau kan???
for those yg xtau...boleh google aje...
pakcik google sedia membantu anda...ngeh3x...
korang boleh cari sekali sejarah sudoku nih
ade yg kate asal dari jepun
ade yg kate asal dr belah2 negara omputih nun...
aku kompius gak tp aku maen jer...
asal mane x penting! 
tp yg pasti name sudoku tu sendiri adelah dr perkataan jepun
 yg bermaksud "single number" a.k.a nombor tunggal *kih3x...ye kot...translate ler sendiri*
meh nak tunjuk sket rupenye si sudoku ni...




share sket pasai sudoku ni...
nk maen nye senang jer....korang just isi je petak2 kosong tu ngan nombor 1~9
tp jgn bg same setiap lajur dan baris...
alaaa...kalo korang beli buku sudoku nih, mesti ade care nk maen die.
kalo nak isi number tuh, xyah nk kire2 la...
letak ikut logik akal je...
sebabnye bile aku maen mende nih, ramai kengkawan tnye
"kena kire ke?" 
aku jawab "xpayah"
then lagi satu...kalo korang beli buku sudoku neh...ade dah jawapan nye kat
belakang buku tuh...so...senang la kan...
kalo agak2 x dpt nak setel petak2 kosong tuh,
curi2 lah amik jawapan 1...ngeh3x...
aku suggest better xyah tgk jwpn la, bru thrill kan?
aku stat kenal permainan ni mase aku kt matrik dulu
member aku hari2 duk maen.
aku pon cuba try test la jugak!
haaa...kan smpai skang ketagih!
x caye???? try ar...
dedulu mase kt matrik aku beli NST je..sesambil bace paper, maen sudoku.
tp bile dh msk U, aku beli buku plak.
mmg everyday eveready la aku maen.
at least 1 hari 1 kotak tp besenya lebih 1 kotak aku buat
kalo x slh aku, ade dlm 5, 6 buah buku gak aku dah beli
tp syg seribu kali syg 
bile aku x mampu nk kumpul semua nye time nk kuar U
pasai aku terpaksa tinggal kt makcik cleaner spy die antau kt tmpt kitar semule jek..
ngeh3x...bkn setakat buku sudoku je...nota pon sekali! huhuhu...
utk pengetahuan korg gak *walaupon korang dah tau*
sudoku ni ade level2 die sendiri...
easy, medium, difficult, expert.
kalo yg easy tu mmg senang la * dh name pon easy kan*
kalo yg expert tu kdg2 mkn ari gak nk setel kan...haa...hambik kau!
berdasarkan kenyataan kt buku yg aku beli,
sudoku ni mampu mengurangkan risiko penyakit nyanyuk bile kite dh tue nnt!
ye la kan,,,sbb die merangsang pergerakan otak kite
haa...same la mcm membace gak!
so...pade korang2 semua, kalo x nk kena penyakit nyanyuk, 
jum sesame maen sudoku + bace buku! ngeh3x,,,*bkn mukabuku*
selain tu jugak, sudoku ni blh hilangkan stress la...
elok maen di mase lapang la kire nye
tp bg aku yg dah addict nih, x kire mase aku selam jer
dlm kuliah + dlm lab pon aku bedal gak...
heh! *jgn tiru aksi ini*




kat atas tuh buku aku yg latest
aku beli last year.. bln 12, time aku pg melake.
byk lgi petak yg x setel.
jum2 tlg aku setel kan! hehehe....
*sekian*

2 comments:

  1. haha.. sme2... aku pun ske main sudoku gak.. mmg melekakan kalau main bnde ni... :)

    ReplyDelete
  2. nadiah_R ~ he3...ketagih woooo

    ReplyDelete